pagina-content

Slecht slapen? Kom in beweging!

25-09-2017

Nederlanders slapen vaak genoeg, maar niet goed. Die conclusie uit het onderzoek van de Hersenstichting bereikte de headlines deze week. Hoewel ongeveer 90% van de onderzochte volwassenen de aanbevolen 7 tot 9 uur per nacht slaap haalt, hebben vooral vrouwen problemen met inslapen, doorslapen en gebruiken ze vaker slaapmedicatie dan mannen. Goede slaap is niet alleen belangrijk om goed te functioneren, maar ook om gezondheidsschade te voorkomen.

Chronisch slecht slapen kan leiden tot allerlei ziektes en aandoeningen. Heb je moeite met in slaap komen of doorslapen? Misschien valt er winst te behalen in je beweeg- of sportgewoonten. Sportief bewegen heeft namelijk een gunstig effect op je slaap. Enkele voordelen op een rijtje:

  • Sporten heeft direct een gunstige uitwerking op de REM slaap. Als je 4 tot 8 uur voor het slapen sport dan slaap je sneller in en word je minder vaak wakker. Let wel op met competitief en inspannend sportend vlak voor het slapen. Dat kan averechts werken.
  • Door drie keer per week één uur te sporten kan je lichaam je temperatuur beter reguleren. Dat werkt slaap bevorderend.
  • Sporten verbetert je stemming. Dat kan de slaap positief beïnvloeden. Door een langere periode regelmatig te sporten verbetert op den duur de REM slaap. Dit is slechts een greep uit de vele voordelen: verondersteld wordt dat er nog veel meer gunstige uitwerkingen van sportief bewegen op slaap zijn. Er is nog meer wetenschappelijk onderzoek nodig om dit te bevestigen. Andersom werkt het trouwens ook: kwalitatief goede slaap zorg voor minder (sport)blessures.


Fysiotherapeuten en onderzoekers zijn het in elk geval met elkaar eens; slecht slapen? Kom in beweging!